Consumentenbond: ‘Plug-inhybrideauto’s zijn niet altijd beter’

Een plug-inhybride auto is niet altijd beter dan een benzine auto voor het klimaat.
plug-inhybride versus benzine
Beeld ter illustratie. © Markus Spiske / Unsplash

Een plug-inhybrideauto is niet altijd beter voor het klimaat dan een benzine-auto, blijkt uit recent onderzoek van de Consumentenbond. De waakhond deed een test en beoordeelde verschillende auto’s.

Plug-inhybride versus benzine

In de uitgebreide test van de Consumentenbond werden verschillende auto’s onderzocht op verbruik en de schadelijkheid van de uitstoot. Er is een opmerkelijke uitkomst: een plug-inhybride auto hoeft niet altijd gezonder en beter voor het klimaat te zijn dan een auto met een bezinemotor.

Volgens de Consumentenbond zijn verschillen in de onderzoeksresultaten te wijten aan verschillende gewichten en de areodynamica van de onderzochte voertuigen.

Ook zou de techniek van benzinemotoren op het moment van schrijven vaak beter zijn dan bij plugin-hybride motoren, waarbij er sprake is van een combinatie van een benzinemotor en een elektrische motor.

Volkswagen en Skoda scoren goed

Binnen het onafhankelijk onderzoek blijken twee auto s goed te scoren: de Volkswagen Golf 1.5 TSI benzine-variant en de Skoda Octavia Combi 2.0 TDI diesel-variant. Bij beide modellen zou er sprake zijn van een laag verbruik en een lage uitstoot in vergelijking met andere voertuigen.


Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Na het inschrijven sturen we je een bevestiging via de e-mail. Deze kan in je spambox belanden


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts